Receptomat | e-Konsultacja z Receptą Online

PYTANIA ZADANE PRZEZ WAS

Znajdziesz tutaj odpowiedzi na pytania zadawane przez innych użytkowników, dotyczące korzystania z serwisu. Jeśli nie znajdziesz tutaj odpowiedzi na Twoje pytanie, skontaktuj się z nami.

Jak działa receptomat.pl?

W receptomat.pl dostępne są teleporady z możliwością uzyskania e‑recepty, e‑skierowania i e‑zwolnienia. Zarejestruj się, wybierz opcję e‑konsultacji i wypełnij formularze. Teleporada zostanie udzielona telefonicznie.

Czym jest e-recepta?

E-recepta to cyfrowa wersja dotychczasowej papierowej recepty. Od 1 stycznia 2020 roku recepty są obowiązkowo wystawiane w postaci elektronicznej. Jest to wygodne i bezpieczne rozwiązanie dla pacjentów i dla pracowników medycznych. Wystawienie e-recepty jest proste i zajmuje mniej czasu niż wystawienie recepty papierowej. Do realizacji e-recepty potrzebujesz 4-cyfrowego kodu oraz numeru PESEL. Twoje e-recepty znajdziesz na Internetowym Koncie Pacjenta (IKP). Masz możliwość nadania dostępu do IKP pracownikowi medycznemu lub placówce medycznej, a co za tym idzie do historii leczenia, w tym wystawionych e-recept. To poprawi jakość świadczonych usług i zwiększy efektywność leczenia.

W jaki sposób mogę otrzymać e-receptę?

Po wejściu lub zalogowaniu się do portalu lub aplikacji wybierz dostępną opcję e-konsultacji – możesz zgłosić się z konkretną przypadłością, wskazać lek, którego potrzebujesz lub zamówić wizytę ogólną. Po wypełnieniu formularza, zostaniesz poproszony o dokonanie płatności za usługę za pośrednictwem systemu płatności internetowych. Po zaksięgowaniu płatności, poprosimy Cię o wypełnienie szczegółowego formularza oraz dołączenie dokumentacji medycznej. Pracownik medyczny zadzwoni do Ciebie w celu przeprowadzenia wywiadu medycznego i pozyskania dodatkowej dokumentacji medycznej oraz przekaże Ci zalecenia. W przypadku wystawienia e-recepty otrzymasz wiadomość SMS z kodem do jej realizacji. W aptece pokaż kod oraz podaj swój nr PESEL, aby zrealizować receptę.

Ile czasu ważna jest e-recepta?

Na wykupienie antybiotyku masz tylko 7 dni. E-recepta na preparaty immunologiczne będzie ważna przez 120 dni. Pozostałe e-recepty są ważne przez 30 dni. Jeśli na recepcie nie wpisano daty realizacji („data realizacji od ...”), to czas na wykupienie e-recepty rozpoczyna się w momencie jej wystawienia. Jeśli zaznaczono późniejszą datę realizacji to 30 dni ważności e-recepty licz od tej daty (będzie widoczna na e-recepcie).

Jak długo będę czekał na teleporadę?

Czas realizacji teleporady jest uzależniony od liczby oczekujących na konsultację pacjentów oraz ewentualnych limitów w wystawianiu e-recept, które obowiązują pracowników medycznych. Dokładamy wszelkich starań, by czas realizacji teleporady, która może zakończyć się wystawieniem e-recepty, e-zwolnienia lub e-skierowania wynosił do 24 godzin. Status teleporady można sprawdzić w Panelu Pacjenta.

Jak udostępnić placówce medycznej swoją elektroniczną dokumentację medyczną?

Możesz to zrobić w swoim Internetowym Koncie Pacjenta w tym celu:
  • Zaloguj się na swoje Internetowe Konto Pacjenta
  • Na górze z prawej strony znajdź zakładkę „Uprawnienia”,
  • Kliknij na nią wybierz opcję: „Udostępnij dane lekarzowi, pielęgniarce lub farmaceucie” – po rozwinięciu kafelka przeczytasz informację, że tutaj możesz udostępnić lekarzowi, pielęgniarce, położnej, placówce medycznej swoje e-recepty, e-skierowania i zdarzenia medyczne (takie jak wizyta u specjalisty, pobyt w szpitalu, wizyta na SOR, wyniki badań laboratoryjnych i innych), a aptece i farmaceucie – Twoje e-recepty i informacje o wykupionych lekach.
  • Kliknij na „Przyznaj dostęp” i następnie wybierz Placówka medyczna.
  • Wpisz nazwę Rapiomed, następnie wybierz właściwą nazwę i adres podmiotu:
  • RAPIOMED GROUP SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ,
    ul. Łucka 15/204 00-842 Warszawa
  • Kliknij wybierz dostęp do wybranych dokumentów.
  • Następnie wybierz dostęp do recept - wybierz cały okres lub przynajmniej okres ostatnich dwóch lat.
  • Zakończ proces klikając Zapisz.

Ile kosztuje konsultacja?

Ceny e-konsultacji znajdziesz w Cenniku umieszczonym w stopce strony.

W jaki sposób zapłacę za konsultację?

Za konsultację zapłacisz za pośrednictwem systemu płatności online TPay, Przelewy24 lub PayPo - odroczona płatność.

Dlaczego usługa jest płatna?

Podmiot leczniczy Rapiomed Group Sp. z o.o. nie posiada umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia, dlatego teleporady nie są refundowane przez NFZ.

Czy apteka zrealizuje e-receptę z serwisu receptomat.pl?

Od 8 stycznia 2020 r. wystawianie recept w postaci elektronicznej jest obowiązkowe. Można je zrealizować w każdej aptece, bez względu na to, w jakim podmiocie leczniczym zostały wystawione.

Co zrobić jeśli e-recepta zawiera błąd?

Sprawdź w Panelu Pacjenta jakie dane zostały podane lub jaki lek został wybrany. Jeśli coś się nie zgadza, wyślij wiadomość za pośrednictwem formularza kontaktowego - podaj imię, nazwisko, datę konsultacji oraz opisz, na czym polega problem.

Czy muszę mieć Internetowe Konto Pacjenta (IKP)?

Żeby skorzystać z teleporady w receptomat.pl, nie musisz być aktywnym użytkownikiem Internetowego Konta Pacjenta (IKP). IKP posiada jednak każda osoba, która ma numer PESEL. Do zalogowania się do IKP potrzebujesz profilu zaufanego. W IKP znajdziesz Twoje e-recepty i historię leczenia. Masz także możliwość nadania placówce medycznej lub pracownikowi medycznemu, u którego odbywasz teleporadę, dostępu do IKP a co za tym idzie do historii leczenia i wystawionych e-recept. To poprawi jakość świadczonych usług i zwiększy efektywność leczenia.

Jak odzyskać zapomniane hasło?

Wystarczy, jeśli na ekranie logowania klikniesz odnośnik "Przypomnij hasło", a potem będziesz postępować zgodnie z instrukcjami.

Czy jest możliwość zmiany adresu e-mail?

Tak, możesz to zrobić w Panelu Pacjenta.

Nie mam wcześniejszych recept. Mam tylko kody recept. Czy to wystarczy?

Nie, kod recepty nie jest dokumentacją medyczną. Jeśli lekarz prosi o przesłanie poprzedniej recepty, musi to być dokument w formacie PDF lub JPG zawierający pełne dane pacjenta, dane osoby wystawiającej receptę oraz datę wystawienia dokumentu.

Potrzebuję kilku leków. Czy muszę rejestrować kilka teleporad i je opłacić?

Nie. W takiej sytuacji zarejestruj konsultację dotycząca jednego leku i podczas rozmowy z lekarzem przekaż informację, że potrzebujesz skonsultować się również w sprawie innych leków.

Na jednej recepcie może znajdować się do 5 różnych leków, maksymalnie po 3 opakowania. Jednorazowo, na podstawie jednej recepty pacjent może otrzymać w aptece maksymalnie taką ilość leku, który zapewni ciągłość leczenia na 120 dni.

Czy mogę wypełnić formularz za chorego i odebrać za niego telefon?

Nie, formularz musi wypełnić pacjent. Pacjent musi także odebrać telefon. Tylko pacjent, do którego należy konto pacjenta, z którego zarejestrowano teleporadę, może odbyć e‑konsultację i w razie stwierdzenia odpowiednich wskazań, otrzymać receptę.

Czy mogę zarejestrować konsultację ze swojego konta dla kogoś innego?

Nie. Każdy pacjent musi posiadać własne konto w portalu Receptomat.pl i może zamówić z niego konsultację wyłącznie dla siebie lub dla dziecka powyżej 6 roku życia, jeśli doda je do swojego konta. Nie ma możliwości zamówienia ze swojego konta pacjenta konsultacji dla innej osoby dorosłej.

Nikt do mnie nie zadzwonił, a e‑konsultacja została opłacona – co teraz?

Upewnij się, że możesz odbierać połączenia z numerów zastrzeżonych oraz dodaj do książki telefonicznej numer 22 244 41 41 i sprawdź, czy nie masz włączonych żadnych dodatkowych blokad na telefonie.

Pracownik medyczny będzie próbował skontaktować się telefonicznie z Tobą trzykrotnie, nie częściej niż raz na godzinę. W razie nieudanej próby kontaktu dostaniesz wiadomość SMS o tym, że próbował się z Tobą skontaktować oraz że możliwe jest kliknięcie w przesłany link w celu niezwłocznego wywołania kolejnej próby kontaktu. Gdy nie odbierzesz telefonu pomimo trzykrotnie próby kontaktu ze strony pracownika medycznego, usługa zostanie uznana za w pełni wykonaną, ale otrzymasz darmowy kupon, który umożliwi Ci bezpłatne ponowne zarejestrowanie konsultacji.

Dlaczego nie otrzymałem e‑recepty, mimo że zapłaciłem?

Płacisz za teleporadę udzielaną telefonicznie przez pracownika medycznego. To on decyduje o doborze leku i wystawieniu recepty. Wniesienie opłaty nie jest gwarancją otrzymania recepty na lek, który wskazałeś podczas składania zamówienia na teleporadę. Możesz otrzymać receptę na inny lek, bardziej odpowiedni dla Ciebie, lub nie otrzymać jej w ogóle, jeśli nie będzie ku temu wskazań lub zostaną potwierdzone przeciwwskazania.

Czy mogę anulować konsultację po jej opłaceniu?

Tak. Możesz to zrobić samodzielnie w Panelu Pacjenta lub zgłosić się do Biura Obsługi Klienta.

Jakie dokumenty są wymagane podczas teleporady?

To jakiej dokumentacji będzie wymagał do Ciebie pracownik medyczny, zależy od Twojego stanu zdrowia, od historii Twojego leczenia, leku, którego potrzebujesz i wywiadu, który z Tobą przeprowadzi. Informację o wymaganej dokumentacji otrzymasz podczas teleporady. Jeśli nie będziesz posiadać aktualnych badań, otrzymasz informację, jakie badania należy wykonać lub do jakiego specjalisty się udać.

Co to znaczy aktualna dokumentacja medyczna?

Wymagana dokumentacja medyczna będzie zależała od Twojego stanu zdrowia i dolegliwości, z którą zgłosisz się na teleporadę. Zwykle są to wyniki badań krwi, zaświadczenia od specjalistów potwierdzające wskazania do stosowania danego leku, mogą to być także wyniki badań obrazowych wraz z opisem. Możesz także zostać poproszony o przesłanie wyników testów, które można zakupić w aptece i wykonać samodzielnie lub o zdjęcia np. gardła, oczu czy zmian skórnych.

Czy mogę uzyskać receptę na lek refundowany i lek robiony? Jakie wówczas dokumenty są wymagane?

Tak. Aby móc otrzymać receptę refundowaną należy przedstawić zaświadczenie (nie poprzednią receptę) od lekarza specjalisty potwierdzające rozpoznanie schorzenia oraz zalecone leczenie danym lekiem, w tym dawkowanie i odpłatność, nie starsze niż 12 miesięcy.

Jest także możliwość otrzymania recepty na lek recepturowy. Zostaniesz wówczas poproszony o dokumentację medyczną potwierdzającą zalecenie terapii tym lekiem i ostatnią receptę. Dokumenty nie mogą być starsze niż 12 miesięcy.

Czy moje dane medyczne są bezpieczne?

Tak. Twoje dane medyczne są przechowywane zgodnie z RODO czyli ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r., przyjęte 24 maja 2016, w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu danych osobowych danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE).

Ile czasu trwa konsultacja i kiedy otrzymam receptę?

Zgodnie z regulaminem konsultacja zostanie udzielona maksymalnie do 48 godzin, o ile krótszy termin realizacji nie zostanie wskazany przy zamawianiu danej usługi w Portalu. Najczęściej usługa ekspresowa wiąże się z czasem oczekiwania od 30 do 60 minut, a usługa standardowa od 3 do 6 godzin. Zdarza się jednak, że konsultacja jest udzielana w ciągu 15 minut od jej opłacenia. Wszystko zależy od liczby pacjentów i dyżurujących lekarzy oraz dostępności limitów wystawiania recept.

Czas trwania konsultacji zależy od indywidualnej sytuacji pacjenta.

Czy mogę opłacić konsultację zwykłym przelewem?

Tak, wybierając płatność za pośrednictwem operatora Przelewy24 i postępując dalej zgodnie z instrukcjami.

Czy otrzymam skierowanie do poradni specjalistycznej?

Nie, nie wystawiamy skierowań do lekarzy specjalistów.

Czy skierowanie będzie wystawione w ramach NFZ?

Skierowania na badania obrazowe wystawiane przez Rapiomed nie uprawniają do bezpłatnego wykonania badań w ramach NFZ, ponieważ nasza placówka nie posiada umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia.

Jak dostarczyć dokumentację medyczną do konsultacji, która została zamknięta?

Jeśli nasz pracownik medyczny oceni, że nie może wystawić recepty z powodu braku dokumentacji, zostaniesz o tym poinformowany SMSem i będziesz miał możliwość załączenia brakujących dokumentów w Panelu Pacjenta. Po uzupełnieniu dokumentacji, konsultacja zostanie bezpłatnie wznowiona.

Czy mogę zarejestrować konsultację do konkretnego specjalisty?

Nie, nie ma możliwości zarejestrowania e‑konsultacji u konkretnego specjalisty czy też u konkretnego lekarza.

Czy mogę zarejestrować konsultację na konkretną godzinę?

Nie, nie ma możliwości zarejestrowania e‑konsultacji na konkretną godzinę.

Czy uzyskam zwolnienie na członka rodziny?

Jest taka możliwość, jeśli jest to osoba pełnoletnia lub dziecko powyżej 14 roku życia. Na konsultację musi zarejestrować się osoba wymagająca opieki. Dziecko do 18 roku życia rejestruje rodzic ze swojego konta pacjenta. Pracownik medyczny w trakcie teleporady na podstawie badania oraz ewentualnej dokumentacji stwierdzi wskazania do wystawienia zwolnienie na opiekę.